Log monitoring

in Microsoft Azure

In het IT-landschap van een modern bedrijf zijn al snel zo’n 5 tot 10 verschillende bronsystemen te vinden, vaak verdeeld over minstens twee omgevingen: ontwikkel en productie. Wanneer een automatiseringsproces hapert, lijkt het vinden van de oorzaak op het zoeken naar een speld in een hooiberg. Het kost veel tijd om te achterhalen waar het proces vastloopt. Daarom zetten we bij Fortezza Data logdata van Azure-resources in, zodat we snel en nauwkeurig problemen kunnen opsporen én oplossen. In deze blog lees je meer over onze aanpak.

Wat is logdata precies?

Logdata verwijst naar de gegevens die worden gegenereerd door software, systemen of apparaten om belangrijke gebeurtenissen en activiteiten bij te houden. Het is bijvoorbeeld informatie over fouten, waarschuwingen, transacties, security, netwerkverkeer, performance en gebruikersactiviteiten. Erg handig, want logdata kun je gebruiken om (beveiligings)problemen te onderzoeken, fouten op te lossen, prestaties te analyseren en audits uit te voeren. Azure-logdata verwijst specifiek naar de loggegevens die worden gegenereerd door resources op het cloudplatform van Microsoft Azure. Het gebruik hiervan is dus erg interessant om de werking van je software of systemen te monitoren.

Je IT-omgeving is niet langer een black box

Geautomatiseerde processen zijn afhankelijk van diverse systemen en applicaties. Het identificeren van de oorzaak van een probleem kan lastig zijn. En soms wil je gewoon controleren of een proces goed verloopt. Tegen die uitdaging liepen we aan toen we bij Fortezza Data te maken kregen met een klant waarbij een deel van de Azure-resources werd beheerd door een externe leverancier. Ons team nam het beheer hiervan over, maar we hadden niet altijd toegang tot alle broncodes. Dit zorgde ervoor dat we essentiële inzichten misten. Toen bood log monitoring in Azure uitkomst, waardoor voor ons helder werd wat er op de achtergrond gebeurde binnen de processen.

Deze log monitoring kwam ook van pas bij een van onze andere klanten. Hier liep een geautomatiseerd proces vast, waarbij een belangrijk aanvraagformulier niet correct werd verwerkt. Dit proces maakte gebruik van twee Azure-resources: een function app en Key Vault. De function app moest verbinding maken met Key Vault om een wachtwoord op te halen. Dit proces, gehost door Microsoft, had een geblokkeerd IP-adres omdat het niet op de whitelist van Key Vault stond. Hierbij kwamen er geen foutmeldingen vanuit Key Vault of de function app binnen. Met log monitoring konden we eenvoudig achterhalen wat er fout ging. We onderzochten het aantal geweigerde verzoeken bij Key Vault en zagen per verzoek de foutmelding en wie probeerde te verbinden. Zo konden we het probleem snel verhelpen.

Log monitoring in Azure: hoe werkt dit?

Bij het controleren of oplossen van problemen in een proces, navigeerden we voorheen naar de specifieke resource en bekeken we elk proces afzonderlijk. Dit was tijdrovend, omdat we dan elke resource apart moesten onderzoeken en vaak te maken hadden met verschillende omgevingen. Daarom hebben we een monitor ontwikkeld op basis van logdata gegenereerd door Azure resources: onze log analytics tool.

Deze tool verzamelt logs van alle resources in de Azure-omgeving, zoals SQL-databases, Azure Data Factory, activiteiten op Key Vaults en storage accounts. Ook logs van function apps en logic apps zijn beschikbaar. Al deze logdata is met elkaar verbonden met Power BI. Zo biedt deze tool één centrale locatie waar de logs van alle resources samenkomen en hebben we een duidelijk overzicht van problemen met storage, applicaties en Key Vault. 

Fortezza's log analytics tool en monitoringservice

Onze log monitoring tool biedt je inzicht in jouw IT-omgeving, met logdata die elk uur wordt bijgewerkt. In een dashboard wordt onder andere het aantal geslaagde Azure Data Factory (ADF-)processen, mislukte storage account-acties en app exceptions gerapporteerd. Voor elke resource is er een aparte pagina, waardoor je kunt inzoomen op een specifieke resource. Namen van resources, operaties en foutmeldingen worden op verschillende niveaus weergegeven, waardoor je snel kunt navigeren naar de juiste resource in de juiste omgeving. Dankzij deze tool kun je snel de oorzaak van problemen achterhalen, fouten eenvoudig terugvinden én vlot oplossen.

Onze dataspecialisten zorgen voor de inrichting van het dashboard, zodat je zelf je IT-omgeving kunt monitoren met deze handige tool. Heb je behoefte aan externe expertise voor het bijhouden van logdata en de aandachtspunten die voortkomen uit de monitoring? Dan kun je altijd terecht bij onze dataspecialisten. Vaak zijn zij in staat om problemen en incidenten te identificeren én te verhelpen nog voordat jij, je medewerkers of klanten er hinder van ondervinden.

Snel problemen opsporen en oplossen met logdata

Door logdata te centraliseren, wordt het mogelijk om de voortgang van processen te monitoren. Onze analytics tool verzamelt logdata van diverse resources op één dashboard. Dit is nuttig, omdat je soms wilt weten of een proces soepel gaat of vastloopt, bijvoorbeeld als het traag functioneert. Uiteraard identificeren we ook waar en wanneer problemen zijn ontstaan. Op die manier kunnen we snel en gedetailleerd zien of er processen fout lopen, om een oplossing vinden. Zo helpt het verzamelen en analyseren van Azure-logdata je om problemen snel op te lossen, waarmee je de bedrijfscontinuïteit borgt.

“Hier is hij dan! De whitepaper over starten met datagedreven werken. Ik hoop dat je er veel profijt van hebt. Mocht je in de tussentijd of na afloop vragen hebben dan kan je die aan mij stellen via de contactpagina. Je kunt de whitepaper downloaden door op de afbeelding te klikken.”

Jeroen Breugelmans

Directeur Fortezza Data