Klantgedrag analyseren en voorspellen
voor kapsalons
Het hoofdkantoor voor twee franchise merken in de kappersbranche, met gezamenlijk 150 salons, wilde beter en sneller inzicht hebben in het klantgedrag per vestiging.
Om de aankoop en operationalisatie van nieuwe vestigingen in de zeer gefragmenteerde kappersmarkt te versnellen, is een solide data platform nodig. Hiervoor heeft de opdrachtgever Fortezza Data de volgende vraag gesteld:
“Hoe gaat we onze data inzetten om het klantgedrag beter te kunnen analyseren en voorspellen?”
Daarnaast wilde ze ook een nieuw ERP pakket implementeren. Fortezza Data heeft een analyse en vergelijk verricht om de juiste keuze te onderbouwen.
Onze oplossing
We zijn gestart met het ontwerpen en bouwen van het datamodel waarin de klant centraal staat. Vanuit dit perspectief kon de opdrachtgever voor het eerst zien welke klanten door meerdere vestigingen werd bedient.
Met dit integrale klantbeeld zijn er profielen opgesteld die als input voor nieuwe marketingcampagnes konden worden gebruikt.
Het is niet makkelijk om dagwaarden van het huidige jaar te vergelijken met exact dezelfde dag vorig jaar (maandagen met maandagen vergelijken). Door dit in een gestandaardiseerde “mapping kalender” te zetten, kan de eindgebruiker direct zien hoe vandaag beter (of slechter) was dan vorig jaar. En zo ook op week- en maandniveau.
Franchise DataHub
Applicaties ontsloten: Maatwerk ERP, Intranet, Website, Enquetes,afspraken
Techniek Fortezza: Power BI, ADF, SQL, Azure Devops
Behaalde resultaten
Door het implementeren van de Datahub voor de franchises, hebben we de volgende resultaten behaald:
- Geen tijd besteden aan opstellen rapportages, besparing 10 uur per maand
- Rapportages per dag in plaats van maandelijks
- Verbeterde klantprofielen voor effectievere campagnes
- Franchisenemers hebben direct dagelijks overzicht in omzet, productie, bezetting en faalkosten
- Voorspellen van omzet en klantgedrag is hiermee mogelijk geworden