Big Data analsyeren
in de uitgevers branche
Onze opdrachtgever is een van de grootste aanbieders van tijdschriften in Nederland. Met hun uitgebreide portfolio zijn ze continue aan het kijken naar de nieuwste trends waarop hun advertentiestromen op afgestemd kunnen worden.
Omdat er in het interne team tijdelijk een capaciteitsprobleem was ontstaan, zochten zij steun van een ervaren data specialist om hen verder te helpen met:
- Projectmatig doorontwikkelen van het data warehouse
- Vermindering afhankelijkheid van “Helden”
- Productie op peil houden


Onze oplossing
We zijn gestart met het opstellen van een backlog. Deze ontbrak omdat de senior data specialist de enige was die nog beschikbaar was voor de doorontwikkeling van het Data warehouse en zelf wel het overzicht (in het hoofd) had.
Vervolgens zijn we aan de slag gegaan om de eerste tickets/ vragen op te pakken om nieuwe inzichten aan de eindgebruikers te geven. We kwamen er al snel achter dat de opzet van het Data Warehouse in de basis goed was, maar dat het wel veel complexe en gelaagde berekeningen had. Daarom was het moeilijk om snel te weten te komen wat de oorzaak van iets was.
Door alle datastromen en onderliggende gelaagde queries te visualiseren, werd het vele malen makkelijker om de data lineage na te lopen en de oorzaak te distilleren.
Applicaties ontsloten: JD Edwards, Microsoft Dynamics (Axapata), API koppelingen met diverse klantdistributie systemen zoals Albert Heijn en Jumbo, Webshop.
Techniek Fortezza: AWS Athena, AWS Redshift, AWS S3, Sourcetree
Behaalde resultaten
Door het meedraaien in d e operatie hebben we de volgende resultaten behaald:
- Backlog op orde
- Data lineage data warehouse opgeleverd
- Aantal openstaande tickets onder controle