De juiste KPI`s

om je franchise formule aan te sturen

Onze opdrachtgever was een franchiseketen met meer dan 70 vestigingen in Nederland en België, actief in de oog- en oorzorg.

Dankzij hun ‘buy-and-build’ strategie komen er gemiddeld 12 tot 15 vestigingen per jaar bij. Dit leidt niet alleen tot schaalvoordelen, maar ook tot de behoefte aan meer inzicht in de performance van iedere vestiging. Omdat de groeiplannen nog verder opgeschroefd worden, heeft onze opdrachtgever de volgende vraag aan Fortezza Data gesteld:

“Kun je ons begeleiden met het opstellen van een 360-graden besturingsmodel?”

Gewapend met dit model kan de opdrachtgever verder aan de slag om haar vestigingen planmatig aan te sturen en de vastlegging van data te organiseren.

 

Onze oplossing

We zijn begonnen met het doen van zowel desktop research van de huidige business strategie als met het geven van workshops om alle afdelingen mee te nemen in de aanpak voor het nieuwe KPI-model.

De uitkomst van deze workshops zijn samengevat in het integrale besturingsmodel en bestaat uit vier belangrijke pijlers:

  • Gezonde Omzet Groei
  • Klantgerichte Organisatie
  • Efficiënte Organisatie
  • Toekomstbestendige Organisatie

Het resultaat is een KPI-model met daarin 65 praktische KPI`s met een koppeling naar de strategie met zogenaamde “value drivers”.

Behaalde resultaten

Door het ontwerpen van het besturingsmodel hebben we de volgende resultaten behaald:

  • Integraal overzicht en besturing over alle kernprocessen en afdelingen
  • Vier kernpijlers met 65 uitgewerkte KPI`s
  • Roadmap en Plan van Aanpak om KPI model te implementeren
 

“Hier is hij dan! De whitepaper over starten met datagedreven werken. Ik hoop dat je er veel profijt van hebt. Mocht je in de tussentijd of na afloop vragen hebben dan kan je die aan mij stellen via de contactpagina. Je kunt de whitepaper downloaden door op de afbeelding te klikken.”

Jeroen Breugelmans

Directeur Fortezza Data