Wat is een datawarehouse?

En waarom heb je dit nodig?

Een datawarehouse: dat klinkt als iets wat alleen is weggelegd voor corporate bedrijven. Toch is het tegendeel waar. Ook voor mkb-bedrijven is een datawarehouse, of datahub zoals wij dat noemen, erg interessant. Data uit meerdere bronnen, zoals CRM- en HRM-systemen, orderprogramma’s en financiële pakketten kan je met een datahub eenvoudiger combineren om hiermee rapportages en dashboards te maken. In plaats van besluiten te nemen op een onderbuikgevoel, staat data centraal en neem je datagedreven besluiten. In dit blogartikel leggen we uit wat een datawarehouse precies is en waarom dat nuttig kan zijn voor jouw organisatie.

Wat is een datawarehouse?

Een datawarehouse is een database of verzameling van databases die u in de cloud of op een eigen server heeft staan. Meerdere databronnen komen samen in een integratielaag en worden met elkaar gekoppeld. Onze datahub draait bijvoorbeeld in de Azure-cloud, zodat je snel kunt starten met het bij elkaar brengen van data. Bovendien kan je met de cloud snel op- en afschalen, mocht dat nodig zijn. Alle beschikbare data wordt vervolgens voorbereid in een rapportagelaag, waarmee je met behulp van bijvoorbeeld Power BI rapportages kunt maken. Het uiteindelijke doel van een datawarehouse is het centraal stellen van data, oftewel data als hub te laten dienen, om hiermee analyses uit te voeren.

Meer weten?
Bel met Jeroen Breugelmans
+31 (0) 655 836 540

Waarom is een datawarehouse nuttig?

Bij veel bedrijven zie je dat data vaak is verspreid over meerdere digitale, maar ook lokale bronsystemen, zoals Excel. Een datawarehouse helpt bij het standaardiseren van data en om alle gegevens in het bedrijf samen te brengen op één locatie. Op die manier werkt iedereen binnen de organisatie met één versie van de waarheid en een juiste en complete dataset. Doordat gegevens niet meer zijn versnipperd en je niet meer handmatig data hoeft te verwerken, vergroot je de datakwaliteit en worden er minder fouten met cijfers gemaakt.

Opzetten van een datahub: de eerste stappen

Je kunt vrij snel beginnen met het opzetten van een datawarehouse. Door met een minimum viable product (MVP) te werken waarbij de datastromen nog niet zo gecompliceerd zijn, kan je al relevante rapportages maken. Stel je begint met de gegevens vanuit de verkoopafdeling, omdat je de inkopen met de verkopen wilt matchen. Dan wil je bijvoorbeeld inzicht in hoeveel je van product X in maand Y verkoopt, welk artikel lang blijft liggen of welke juist het meest wordt verkocht. Vervolgens combineer je alle relevante data en zet de gegevens om naar rapportages. Het MVP bouw je langzaam uit met andere afdelingen en data tot een volwaardige datahub.

De grootste fout die we zien bij het opzetten van een datawarehouse, is dat Excel-sheets worden nagebouwd. Medewerkers zijn dat namelijk gewend. Maar op de juiste manier automatiseren is niet het nabouwen van een Excel-bestand. Begin daarom met de inventarisatie van alle databronnen, wat je hieruit wilt halen en wat het doel moet zijn. Deze inventarisatie en het bouwen van een MVP zijn de eerste stappen om data te combineren en te transformeren naar waardevolle inzichten en rapportages.  

Starten met een datawarehouse

Het opzetten van een datawarehouse gaat dus niet alleen om het inrichten van de techniek, maar ook het trainen van medewerkers, zodat ze zelf aan de slag kunnen met de datahub. We merken dat ze dat ook leuk vinden, het is tenslotte hun eigen data die ze goed kennen. Doordat je in de cloud werkt en start met een MVP, heb je al snel een datawarehouse staan die je daarna kunt uitbouwen.

Een datawarehouse is dus niet alleen weggelegd voor grotere organisaties. Ook mkb-bedrijven kunnen snel en op een laagdrempelige manier starten met een datahub. Datagedreven werken heeft de toekomst, dus je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen!

“Hier is hij dan! De whitepaper over starten met datagedreven werken. Ik hoop dat je er veel profijt van hebt. Mocht je in de tussentijd of na afloop vragen hebben dan kan je die aan mij stellen via de contactpagina. Je kunt de whitepaper downloaden door op de afbeelding te klikken.”

Jeroen Breugelmans

Directeur Fortezza Data