Data inzetten om uitval in het
productieprocess te minimaliseren
In 2018 zijn we begonnen met het transformeren van een 60 jaar oud familiebedrijf naar een professionele en flexibele organisatie waar ketenintegratie en innovatie centraal staat.
Deze fabrikant is in meerdere markten een leidende winstgevende premium producent en co-maker van lichtgewicht kunststof beglazing.
In het fabricageproces, dat bestaat uit tot wel 15 processtappen, zat teveel uitval van artikelen in het productieproces die moesten worden afgeschreven. Iedere procent uitval stond gelijk aan 80.000 euro aan onnodige kosten die (verderop) in het proces zitten. De vraag aan Fortezza Data was:
“Hoe gaat we onze data inzetten om de uitval in de fabriek minimaliseren?”
Met een dataplatform en nieuwe inzichten willen we de uitval van artikelen in het productieproces naar een minimum reduceren en het percentage ‘First Time Right’ zo hoog mogelijk te realiseren.
Onze oplossing
In 6 maanden tijd hebben we het gehele productieproces inzichtelijk gemaakt door de implementatie van de Azure DataHub. Hierin hebben we productiedata van 5 jaar opgehaald, opgeschoond, geïntegreerd en klaargezet voor analyse.
Met deze schat aan kwalitatieve data hebben we verschillende dashboards opgeleverd die de oorzaken van uitval konden laten zien. Niet alleen in welke stap van het productieproces, maar ook bij welk artikel, welke productieploeg en bij welke klant.
Met deze inzichten konden de managers week op week verbeteringen aanbrengen en zo de uitval van gemiddeld 12% reduceren naar slechts 3%.
Voor het management zijn de dashboards met data in Teams geïntergreerd, zodat alle functionaliteiten van de werkomgeving op één plek stonden. In de fabriek hingen schermen waarop de dashboards zichtbaar waren.
Fabriek DataHub

Applicaties ontsloten: Navision, Excel, Sharepoint, Teams
Techniek Fortezza: Azure Data factory, SQL Databases, Power BI, Azure DevOps
Behaalde resultaten
Door het implementeren van de Datahub voor de fabriek, hebben we de volgende resultaten behaald:
- Uitval reductie van 12% naar slechts 3%
- ‘First Time Right’ sterk verbeterd
- Herstelwerk in opvolgende processtappen verminderd
- Leverbetrouwbaarheid verhoogd
- Winst en verliesrekening dagelijks ge-update in plaats van maandelijks